Ny fælles forståelse om arbejdstid i Hjørring Kommune

Kredsen har afsluttet forhandlingerne om arbejdstid i Hjørring Kommune. Under forhandlingerne har kredsen fremsat forslag til en egentlig lokalaftale om arbejdstid, hvilket blev afvist af Hjørring Kommune. Istedet har kredsen og kommunen indgået en fælles forståelse om, hvordan arbejdstiden skal udmøntes på skolerne i kommunen. Det er grundlæggende en forlængelse af de principper, som tidligere fælles forståelser har bygget på, men med en række præciseringer og enkelt forbedringer.

For kredsen har det været altafgørende, at arbejdsgiverne sikrer en sammenhæng mellem opgaver og ressourcer. Herunder at der er den nødvendige tid til forberedelse af undervisningen. Det kræver en klar prioritering for at få den balance. Det skal være omdrejningspunktet for den dialog, som skolelederen skal have med den enkelte lærer om opgaveoversigten.

Som noget nyt har vi aftalt, at al undervisning indgår i opgørelsen af den maksimale undervisningstid. Det betyder, at al samvær med eleverne er at betragte som undervisning og derfor udløser undervisningstillæg, hvis man har mere end 750 undervisningstimer om året. Den eneste undtagelse er tilsyn i elevpauserne, der opgøres som øvrig tid. Der er også en definition af, hvad der er forberedelse, nemlig individuel forberedelse og fælles forberedelse. Resten beskrives som øvrige opgaver og opgøres som øvrig tid. Derfor har vi præciseret, at opgaveoversigten som minimum skal beskrives med tid i tre kategorier:

  1. Undervisningstid
  2. Forberedelsestid
  3. Øvrig tid.

Disse præciseringer skulle gerne gøre det nemmere at føre en dialog og en klar forventningsafstemning mellem skoleleder og medarbejder. 

Der er også aftalt, at der på alle skoler skal laves flextidsaftaler. Det er op til den enkelte lærer, om man ønsker at gøre brug af fleksibiliteten. Man kan fortsat vælge at lægge hele sin arbejdstid på skolen som fast arbejdstid, hvis man ønsker det. Det vigtigste er, at man sikrer sig, at arbejdstiden registreres, så man kan dokumentere, om man har haft overarbejde. Måden, som arbejdstiden registreres og opgøres på, skal aftales mellem TR og skoleleder på skolen.

Endelig er det aftalt, at nettotimetallet for næste skoleår er på 1680 timer. Det betyder, at man ved skoleårets planlægning skal tage udgangspunkt i 1680 arbejdstimer, ligesom evt. overarbejde ved skoleårets afslutning skal vurderes udfra nettotimetallet. Nettotimetallet på 1680 timer er en lokalt aftalt forbedring, idet en årsnorm efter bestemmelserne i Lov 409 ville have medført et nettotimetal på 1694,6 timer for skoleåret 2016/17.

Endelig har vi aftalt, at alle elementer fra overenskomstens bilag 4 skal implementeres af TR og skoleleder på den enkelte skole. Kreds og kommune følger implementeringen tæt, og vi har beskrevet en række succesparametre, som vi vil vurdere aftalen ud fra.

Hvis du har spørgsmål til den nye fælles forståelse, kan du rette dem til tillidsrepræsentanten på skolen. Du kan finde det fælles forståelsespapir samt bilag her.

 

Emner

Målgruppe